44. Willem Dudok van Johnny Wonder over de spanning tussen nieuw werk en de geoliede machine, co-founderrelaties, podcasting en positiviteit.

44. Willem Dudok van Johnny Wonder over de spanning tussen nieuw werk en de geoliede machine, co-founderrelaties, podcasting en positiviteit.

In deze aflevering is Willem Dudok te gast. Willem is de co-founder van communicatiebureau Johnny Wonder. Een bureau met waardevolle communicatie in een digitaal tijdperk. En dat doen ze goed. Zo goed zelfs dat ze ook dikwijls prijzen winnen voor hun werk.

Daarnaast startte en co-hostte Willem 5 jaar lang een van de meest populaire wielerpodcast: De Rode Lantaarn.

43. Marielle Gussenhoven over gewoon goede marketing voor regeneratieve merken; CEO-pants en een niche van een niche kiezen.

43. Marielle Gussenhoven over gewoon goede marketing voor regeneratieve merken; CEO-pants en een niche van een niche kiezen.

In deze aflevering is Marielle Gussenhoven te gast. Met haar bedrijf Wholebrands helpt zij ondernemers die willen bijdragen aan regeneratie om de wereld beter achter te laten. Ze helpt hen met hun merkpositionering en marketingstrategie zodat ze kunnen groeien en zo meer impact kunnen maken. Dit doet ze met name voor merken met een product of retailconcept, zoals Wilder Land, Grutto, Seepje en Yoni.

In dit gesprek hebben we het over afscheid nemen van een oud carrièrepad en je kennis inzetten voor een betere wereld; over het aantrekken van je CEO-pants en jezelf durven te verkopen; over het kiezen voor een niche van een niche; en over regeneratie, een holistisch context en haar 4xE Model.

42. Bianca Ernst van Het Hof van Cartesius en Buurman Utrecht over volhardend doorgaan bij tegenslagen, en balanceren tussen vrijheid en structuur.

42. Bianca Ernst van Het Hof van Cartesius en Buurman Utrecht over volhardend doorgaan bij tegenslagen, en balanceren tussen vrijheid en structuur.

In deze aflevering is Bianca Ernst te gast. Bianca is co-founder en bestuurslid van Het Hof van Cartesius, de circulair gebouwde werkplek voor en door creatieve en duurzame ondernemers van Utrecht. Daarnaast is ze medeoprichter van Buurman Utrecht, een werkplaats en bouwmarkt voor hergebruik van materialen.

In dit gesprek hebben we het over de lange weg die nodig was om Het Hof van de grond te krijgen. Om van plan tot bouwen te komen moest er met ontzettend veel partijen en gemeentelijke afdelingen afgestemd worden. En het was nieuw en op alle vlakken anders dan die partijen gewend waren. Daarnaast hebben we het over ondernemen met je familie, en over balanceren; tussen bemiddelen en directief zijn, en tussen creatieve vrijheid en processen.

41. Menno Huisman en Wimer Hazenberg van Booreiland en nu Clarify over fuseren, vriendschap, springen in het diepe, leven met onzekerheid en frietzakken.

41. Menno Huisman en Wimer Hazenberg van Booreiland en nu Clarify over fuseren, vriendschap, springen in het diepe, leven met onzekerheid en frietzakken.

In deze aflevering zijn Menno Huisman en Wimer Hazenberg te gast. Middelbare schoolvrienden die tijdens de studie begonnen te ondernemen. 15 jaar geleden startten zij Booreiland, wat uitgroeide tot een bureau dat digitale producten en diensten ontwierp om helderheid te creëren.

Onlangs zijn ze gefuseerd met 2 andere bureaus, in60seconds en Getting the picture, tot een nieuw bureau Clarify. Wat hét bureau gaat worden, of misschien al is, voor information design: Complexe informatie naar kraakheldere verhalen.

40. Moniek van Daal van Club Goud over innoveren in de ouderenzorg, zelfkennis, en het gewicht voelen van je missie.

40. Moniek van Daal van Club Goud over innoveren in de ouderenzorg, zelfkennis, en het gewicht voelen van je missie.

In deze aflevering is Moniek van Daal van Club Goud te gast. Met Club Goud zetten ze zich in om ouderen zolang mogelijk mee te laten doen in de maatschappij. Daarvoor ontwikkelen ze concepten, veelal samen met kunst en cultuur, om te testen hoe dat het beste kan; zoals bijvoorbeeld een huiskamerfestival in een seniorenflat en het Maatjesprogramma. Daarnaast geven ze trainingen en advies aan professionals binnen zorgorganisaties.

In dit gesprek hebben we het over snel gaan en innoveren in de ouderenzorg; over de ambitie hebben misbaar te zijn; over het kennen van je kracht en je zwaktes; en over het gewicht van de missie voelen en Ponyclub De Bosruiterkes.

39. Edwin Brouwer en Jochem Bakker van De Bovenkamer over een partnerschap ontstaan uit vriendschap, hoe je megalomane projecten start, en het volgen van je passie.

39. Edwin Brouwer en Jochem Bakker van De Bovenkamer over een partnerschap ontstaan uit vriendschap, hoe je megalomane projecten start, en het volgen van je passie.

In deze aflevering zijn Edwin Brouwer en Jochem Bakker van De Bovenkamer te gast. De Bovenkamer is, of wórdt eigenlijk, een houtwerkplaats en maker-space. Denk aan workshops en cursussen in houtbewerking, maar ook echt een plek met de nodige machinerie en mensen waar makers hun ideeën uit kunnen werken. Ze zijn het gebouw letterlijk nú aan het bouwen.

38. De 6 boeken die mijn denken over ondernemerschap en de wereld het meest hebben gevormd.

38. De 6 boeken die mijn denken over ondernemerschap en de wereld het meest hebben gevormd.

In deze aflevering geen gast, maar ikzelf aan het woord. Ik vraag altijd mijn gasten om hun inspiratie, maar ik dacht, laat ik dat zelf ook eens delen.

Daarom de 6 boeken die mijn denken het meest gevormd hebben.

Een beetje een uit nood geboren experiment. Er vielen wat gesprekken uit (de oorzaak laat zich raden) en ik had simpelweg een te krappe planning met te weinig slack in the system gemaakt. Maar het was daarmee een mooi excuus eens wat anders te doen. En heel leuk om deze boeken weer eens in te duiken.

Hopelijk kun je het waarderen! Hier zijn ze, mijn top 6!

37. Paul van de Kant en Peter Stekelenburg van Studio Moan over het creatieve proces ondersteunen door afspraken, de sprong om te groeien en mieterse scheldwoorden.

37. Paul van de Kant en Peter Stekelenburg van Studio Moan over het creatieve proces ondersteunen door afspraken, de sprong om te groeien en mieterse scheldwoorden.

In deze aflevering zijn Paul van de Kant en Peter Stekelenburg van Studio Moan te gast. Studio Moan is een full-service designbureau voor betekenisvolle en verrassende communicatie en design op maat. Met mooie projecten zoals een merk- en campagnestrategie voor het International Literature Festival Utrecht (ILFU), de art direction voor het boek Pac-Man: Birth of an Icon, en het ontwerp van de concertherinneringen app Gigit!

In dit gesprek hebben we het over het creatieve proces van hen en andere makers; over soepel samenwerken vanuit een afgesproken rolverdeling en voor elkaar opkomen als compagnons; over hoe je omgaat met de beslissing te groeien als studio; en over comics en mieterse scheldwoorden zoals duivenkaters.