Het beeld van wat het is om een ondernemer te zijn komt met nogal wat bagage. Allerlei associaties over hoe die mensen zijn en hoe het bestaan eruit ziet.
Handel. Snel geld. Kansen pakken. Groei.
Maar ironisch genoeg is een belangrijk deel van ondernemen nu juist zelf keuzes maken.
Als je als ondernemer zelf een bedrijf creëert, dan kun je er net zo goed een maken dat past bij hoe jij het wilt.
Ondernemen hoeft dus niet perse íets te zijn. Maar om niet de standaard na te jagen moet je wel bewust handelen en veelal bepaalde opmerkingen links laten liggen.
Zo leerden Wendy van Studio Playground en Lotte van STUDIO &lotte dat de beste groei voor hun studio’s niet was om een soort piramide van senioren en junioren te gaat bouwen. In die vorm verschuift je werk steeds meer naar aansuren, organiseren en verkopen.
Maar wat nu als je zelf graag designed of het creatieve werk doet? Je kunt het bedrijf zo inrichten dat alle mensen om je heen precies jouw beste skills versterken. Als een soort tennisracket dat jou in de sweet spot zet.
Groei is dan niet meer mensen, maar meer van het beste werk met minder stress.
Of Tom Elffers en ook Floor en Malou van Buro Dertig. Tom leert elke dag weer beter hoe hij het liefste werkt en richt zijn coachingspraktijk daarnaar in. Genoeg ruimte en leeg om zichzelf terug te kunnen trekken. Zijn versie van het why-how-what model voor zijn cliënten is ook juist precies ingestoken rondom “hoe werk jij het best?”
En Floor en Malou werden door fysieke beperkingen gedwongen te leren om grenzen te bewaken voor zichzelf. En dat moesten ze duidelijk maken aan klanten maar kwamen erachter dat dat gewoon - of zelfs júist - gerespecteerd werd.
Groei zit er dan in om je beste werk te kunnen doen voor de juiste klanten te kunnen helpen op een manier die bij jou past.
Of Frouke en Ruud die met Snijboon klanten helpen dmv design thinking. Daarin staat de klant als mens centraal. En omdat zij ook de designers van hun eigen bedrijf zijn, richten ze dat ook in naar de wensen van hunzelf als mens.
Ingmar Creutzburg van Unchain the Tigers realiseerde zich sterk dat ondernemen zoiets is als kaders neerzetten om een speeltuin te creëren. Iets is er niet, en jij zet het er neer en het bestaat. Ondernemen is als opvoeden. Het is geklungel en niemand weet het.
Mooi ook dat hij met zijn nieuwe bedrijf Tigers Gym mensen helpt met wat hij noemde dat we ons telkens laten bedotten met dingen die belangrijk gemaakt worden.
Jasper - aka The Creative Chef - is een creatief die een stijl van zijn werk maar ook van creatief werken heeft ontwikkeld die bij hem past. Hij heeft geleerd dat ondernemen gaat om weten wie jij bent als persoon, en op zo’n manier uit je halen wat er in je zit, dat je ervan kunt leven en dat het niet als werk voelt.
Dat is het precies!
Ik heb er een collectie aan gewijd “Designing for you”. Met intussen 14 afleveringen van de podcast De Gebakken Peren erin, zit er zeker een voor je tussen!