45. Ellyne Bierman van Reflower over marketing, circulariteit, crowdfunding, groei en af en toe ook echt pauze nemen.

In deze aflevering is Ellyne Bierman te gast. Ellyne is de oprichter van Reflower - de duurzame bloemenbibliotheek. In plaats van steeds weer een nieuwe bos bloemen te kopen, heb je bij hen een abonnement. Deze “blijvende bloemen” zijn zo mooi gemaakt. Niet van echt te onderscheiden.

In dit gesprek hebben we het over haar marketingachtergrond en het creëren van goede pr; over circulariteit en crowdfunding; en over hoe je toch afstand kan nemen van je bedrijf ook al lijkt dat niet ‘uit’ te kunnen staan.

Ellyne is handig, maakt iets niet ingewikkelder dan nodig en krijgt dingen voor elkaar. Naïef positief noemde ze dat zelf. En ze weet als geen ander telkens weer PR voor haar bedrijf te creëren. Dank Ellyne, voor de mooie producten die je de wereld in brengt, je transparantie en het voorbeeld dat je bent voor het ecosysteem.

Veel plezier met luisteren.

Ellyne Bierman

Reflower

Luister hier ⬇️ of ga naar Spotify, Apple Podcasts or Overcast.

 
 

Lessen

  1. In Naarden ‘moest’ je op hockey, maar ik koos voor scouting. En toen dat werkte leerde het me dat je kunt breken met vanzelfsprekende sociale constructies.

  2. Ik ben niet veranderd. Ik vind alle kinderdingen nog leuk en ga nog steeds graag van de glijbaan.

  3. Tijdens mijn studie was ik naïef optimistisch. Een stand op de Auto-Rai voor Skoda? “Dat kan ik wel. En het lukte.”

  4. Events hoeven niet heel duur te zijn. Grappige en creatieve concepten zijn simpel en vaak juist effectief.

  5. “Je bent een betere marketeer als je ook weet hoe je moet verkopen.”

  6. Het oprichten van een start-up binnen een corporate is makkelijker en leerzaam. Er is altijd geld voor een goed idee. Je werkt met slimme mensen en je hebt een enorme database.

  7. Je moet je merk niet bouwen op gehuurde grond. Investeer niet uitsluitend/teveel in social media.

  8. Ik moet genoeg klanten hebben om alle kosten te betalen. Maar het hoeft niet extreem groot te zijn om toch een sterk merk te hebben.

  9. “Het maken van ambassadeurs voor je merk is het belangrijkste. Dat je de mensen die voor je kiezen ook de tools geeft om het verhaal verder te vertellen.”

  10. Als je merk sterk genoeg is, dan kun je die naam gebruiken om meer producten aan te hangen. Zoals bijvoorbeeld Jan Magazine.

  11. Het tij zit mee voor Reflower nu de gasprijs zo hoog is. Bloemen zijn duur. En het bloemenabonnement is plots een interessante optie.

  12. Bij de start van Reflower dacht ik: Doe het gewoon en ga van start. Ook hier was ik naïef optimistisch. Ik deed alles zelf en had mijn media-achtergrond mee.

  13. Ik ben gestart vanuit de filosofie van circulaire economie en ben nog steeds aan het bijleren over duurzaamheid en bloemen.

  14. “Het is makkelijker om vriendinnen met klanten te worden, dan je vriendinnen klanten te laten worden.”

  15. Maak je doel voor een crowdfunding specifiek: Vraag specifiek en niet te lage bedragen aan een grotere groep mensen in plaats van mensen algemeen te vragen een campagne te steunen.

  16. Produceer alleen PR-content als je echt iets te vertellen hebt. Schrijf een persbericht alsof het al een gepubliceerd nieuwsartikel is. Kies een boodschap en een daarbij passend medium.

  17. Om sneller autonoom te groeien, gaan we naast een abonnementsmodel een verkooptak opzetten.

  18. Om te kunnen groeien, moet ik zelf uit de operatie en daarop goede mensen aannemen.

  19. Ik vind het een heel rustgevende gedachte, dat ook als het misgaat, dan verkoop ik de bloemen gewoon weer op marktplaats.

Links

Mensen:

Claudia Straatmans

Charlotte van ‘t Wout

Marjon van der Mast

Boek: Ragna Heidweiller - In voor en tegenspoed, zolang jij de afwas doet.

Podcast: De Saar podcast

Bedrijven:

Sanoma

Jan Magazine

Tiny Library