Een goed startpunt maakt keuzes simpel en nog twee tips van Brad Vanstone

Voor aflevering 74 van De Gebakken Peren Podcast had ik een goed gesprek met Brad Vanstone van Willicroft. Over de impact van zuivel, de goed georganiseerde industrie, de switch naar Mother Nature als CEO, en over de huidige staat van het plantaardige kaasschap. Dit zijn drie belangrijke lessen die hij me meegaf.

LES 1: Een helder startpunt maakt keuzes simpel.

Stel, je ligt net in de supermarkt. Vergeleken de kaas van zuivel, heeft je product al maar de helft van de CO₂-uitstoot. Omschakelen van noten naar bonen en peulvruchten vraagt een volledige herontwikkeling van je product.

En toch doe je het.

Dat klinkt gek. Maar als je startpunt is dat je echt een verandering teweeg wilt brengen, dan zijn de bezwaren opeens geen discussiepunt meer.

Want de teelt van noten verbruikt heel veel water, noten worden heen en weer verscheept in verschillende stadia van de supply chain, en de arbeidsomstandigheden bij het pellen zijn slecht.

Goede spelers zijn er nog maar weinig in de wereld van noten. Dus opschalen met een zuiver geweten is daar lastig.

Plus, op basis van bonen en peulvruchten, bleek de CO₂-uitstoot later namelijk 2,5x tot zelfs 25x lager dan de kazen van zuivel die ze vervangen.

Als je toch een heel bedrijf optuigt om een verandering te bewerkstelligen, go big or go home!

Dit zet de keuze opeens heel simpel neer. Ook als het proces vervolgens alsnog 18 maanden duurt.

→ Willicroft stelde Mother Nature aan als CEO. Lees hier meer over hoe je Nature aan boord krijgt.

LES 2: Hoe je iets doet is hoe je alles doet.

Ook het afronden hoort bij je werk.

Hoe je dat aanvliegt is ook een uiting van je karakter.

Hoewel het verleidelijk is dan uit frustratie er de brui aan te geven, dat wil je dus met dezelfde aandacht doen.

LES 3: De omgeving verandert.

De wereld verandert snel. Dat is geen nieuws.

Maar hoewel je het weet, is het toch een hardnekkig plaatje dat er na een lange reis een eindpunt is.

Je moet continu je bedrijf runnen alsof de weg nooit stopt.

Want de omstandigheden veranderen continu. Was er enkele jaren geleden veel positiviteit rondom plantaardige zuivelalternatieven, dat is nu anders.

Een oorlog, een pandemie, inflatie en maatschappelijke onrust brengen daar verandering in.

Zoveel kan er gebeuren in korte tijd. En dat maakt dat nog een financieringsronde doen nu niet mogelijk bleek.