52. Mark Laagewaard van CrowdAboutNow over het belang van ondernemers en sociale cohesie, de lange adem, en leiding geven vanuit nederigheid.

In deze aflevering is Mark Laagewaard te gast. Mark is oprichter van CrowdAboutNow. Een crowdfundingplatform voor ondernemers die willen doorgroeien maar dan onafhankelijk van de druk van een bancaire lening of een investeerder. Dat doen ze door een stapje verder te gaan dan simpelweg een tool om geld over te maken. Maar ze helpen ondernemers hun verhaal scherp te krijgen en het versterken van de community van de ondernemer. Maar liefst 7 oud-gebakken peren hebben via hen succesvol crowdfunding opgehaald.

In dit gesprek hebben we het over de lange adem die nodig is om de periode waar je van alles te weinig hebt te overbruggen totdat je de schaal hebt om een team te kunnen betalen; over de waarde van de reuring en contacten die lokale ondernemers creëren voor de sociale cohesie in steden; en over hoe je je stempel op het bedrijf kunt drukken vanuit nederigheid.

CrowdAboutNow is dus niet zomaar een crowdfundingplatform dat gewoon lekker wil verdienen aan alle campagnes. Ik was echt positief verrast door Mark’s idealisme. Het draait er om mensen, niet om bedragen. Ze richten zich op het type ondernemers die zij belangrijk vinden en waar het crowdfundingmodel goed bij past. Opgegroeid in een klein dorp wenst hij die mate van elkaar kennen en voor elkaar zorgen iedereen toe. Dank je wel Mark, voor alle hulp die je ondernemers geboden hebt en de communities die daar op zoveel plekken zijn versterkt; en ook simpelweg voor de mooie manier hoe je erin staat.

Veel plezier met luisteren. Hier is Mark Laagewaard.

Mark Laagewaard

CrowdAboutNow

Luister hier ⬇️ of ga naar Spotify, Apple Podcasts or Overcast.

 
 

Lessen

  1. Ik kreeg van huis uit altijd mee om open en dienstbaar te zijn en te zorgen voor (de mensen in) je omgeving.

  2. Een krachtige basis van ondernemerschap is voor mij het contact maken met je omgeving en eraan toevoegen wat je belangrijk vindt.

  3. De studie sociologie hielp mij wat meer grip te krijgen op de verschillende blikvelden binnen mijn multiculturele achtergrond.

  4. Toen ik verhuisde naar de wijk Wittevrouwen in Utrecht merkte ik dat ik het leuk vond om in contact te komen met mensen in de wijk. Ook met ondernemers.

  5. In 2008 werd het steeds duidelijker dat ondernemers tegen hetzelfde probleem aanlopen: financiering en hoe je aan die financiering komt.

  6. Met CrowdAboutNow draaien we traditionele financiering om: van het presenteren van je vraagstuk aan experts naar crowdfunding en presenteren vanuit passie.

  7. Ik begreep dat ik het plan voor CrowdAboutNow niet alleen kon bouwen, maar dat ik anderen nodig had met kennis van o.a. marketing, development, financiën.

  8. Achteraf hadden we niet maar één developer nodig hadden, maar een volledig development team. We konden daardoor niet snel groeien als platform.

  9. Als er mensen betrokken zijn bij je processen dan heb je nederigheid nodig om te beseffen dat je niet alles kan leiden en uitvoeren.

  10. In de begindagen hielden we de kosten zo laag mogelijk en keerden we geen loon uit: alleen kostendekking van vaste lasten. Verder werd alles geïnvesteerd in het bedrijf en de IT partner.

  11. De doelgroep van CrowdAboutNow verschoof na de beginfase naar ondernemers die al een sterke sociale context, een klantengroep of community hadden.

  12. Als je samenwerkt met ondernemers dan werk je samen met mensen die niet kiezen voor de makkelijke weg. Dat geef energie en het is zo’n fijne groep om mee werken.

  13. Ik heb nooit het idee gehad om in een paar jaar een miljoenenbedrijf neer te zetten. Dat kan ik niet. Ik wil bouwen aan iets waar ik lang bij betrokken ben. Na 5-6 jaar begin ik pas te begrijpen wat het echt is.

  14. In de basis ben je als mens een sociaal wezen, niet een economisch wezen.

  15. In de begintijd van je bedrijf heb je van alles te weinig: mensen, geld en tijd. Je loopt er dan vaak tegenaan dat je niet de juiste mensen hebt om verder te komen of dat ze niet genoeg ruimte of tijd krijgen om een goede rol in te nemen. Investeer in je mensen.

  16. Bouwen aan een team brengt me veel energie. Mensen op de juiste plek met de juiste kennis brengen.

  17. Ik heb een zekere mate van terughoudendheid of nederigheid wat een kracht kan zijn maar ook een valkuil in een wereld waar de degenen die schreeuwen aandacht krijgen.

  18. Ik blijf mijn stempel drukken op CrowdAboutNow, maar ik ga niet op de stoel van collega’s zitten. Terughoudend, maar wel gericht.

  19. Ik geloof dat we tegenwoordig een groot probleem hebben, omdat we steeds verder uit elkaar bewegen. Er zijn steeds minder onverwachte sociale contacten. Het dorpse contact verdwijnt, maar is juist heel belangrijk.

  20. Ondernemers kunnen met hun product of dienst de sociale cohesie bevorderen. CrowdAboutNow kan daar aan bijdragen.

  21. Geld komt vaak terecht bij mensen die weten hoe geld werkt. Daar moeten we geen illusies over hebben. Het is een valse en gevaarlijke belofte om mensen met minimumloon te laten investeren in een campagne.

  22. Als een team een andere richting op gaat moet je soms afscheid nemen van mensen. Het liefste zou ik iedereen meenemen.

  23. De komende vijf jaar wil ik meer impact maken in aantallen ondernemers en uitbreiden naar andere flexibelere financieringsmodellen. Ik ga me dit jaar meer focussen op samenwerking met andere partijen.

  24. CrowdAboutNow is maar een klein onderdeeltje van het systeem. Het gaat mij erom dat we het gevoel van cohesie zoals in dorpen terugkrijgen. We zijn bang geworden van elkaar en dingen mogen wel weer wat inefficiënter. Als iets net niet lukt of past, daar leer je van.

Links

De Gouden Impuls

Bar Oldenhof

Boek: Hoe God verdween uit Jorwerd - Geert Mak

Boek: The Mom Test - Rob Fitzpatrick

Muziek:

Le Guess Who

Clipping

Howie Lee