In deze aflevering is John van de Vorstenbosch te gast. John was creatief directeur en mede-eigenaar van FX Agency, een creatief bureau dat werkt voor de grootste bedrijven en corporates van Nederland. 1,5 Jaar geleden, precies toen de wereld op slot ging, verkocht hij zijn aandeel in de zaak en hij werkt sindsdien zelfstandig.
In dit gesprek hebben we het over een probleem niet niet kunnen oppakken, over leiding geven aan creatieven, en over de onzekerheid van de creatieveling.
John is een bom van energie en kan uitdagingen niet laten liggen. Ik ken hem via oud-gast en Snijboon Ruud de Voijs die hem beschreef als zijn creatieve papa. In dit gesprek wordt duidelijk hoe bescheiden John is en hoe hij geniet van het succes en de groei van anderen. Zo mooi om te zien!
Veel plezier met luisteren!
John van de Vorstenbosch (Linkedin & website)
Contact: Wil je nav dit gesprek met John in gesprek of denk je dat jullie elkaar iets te bieden hebben, stuur hem een berichtje via Linkedin voor een bakje koffie!
Giveaway: Vond je dit nou een leuk gesprek en denk je "dit deel ik graag online". Tag dan De Gebakken Peren even. Als bedankje verloot ik een boek (bijvoorbeeld John's tip: Choice van Edith Eger) onder degenen die het delen. Je mag er dan eentje kiezen uit m'n online boekenkast.
Lessen
Je intentie is veel belangrijker dan de actie die volgt.
Ik groeide op met de mindset dat je dingen zelf kon maken. Een vloer zelf leggen kost de helft. Dus ook als ik die zelf leg, dan kan ik het nog een keer doen en dan heb ik het én geleerd én een hoop brandhout. Win-win!
Als je wilt dat ik iets doe, moet je me vertellen dat ik het niet kan.
Ik wil het hebben en als ik het heb dan geef ik het weg. Ik wil zien of ik over die lat heen kan.
"Als deze jongen bedenkt dat hij iets gaat doen, dan kun je alleen nog maar besluiten of je in de weg gaat staan of niet."
Ik kan een probleem dat opgelost moet worden niet links laten liggen. Ik ben ook heel blij dat de mensen in m'n omgeving daar ook iets mee kunnen.
Om iemand te zien groeien en iets te zien overwinnen is het meest verslavende gevoel dat ik ken.
Goed werk is een creatieve oplossing vinden dat het eigenlijke probleem van de klant oplost.
In een bedrijf is een creatief totdat hij/zij gaat leidinggeven altijd afgeschermd van precies die werkzaamheden die hij/zij vanaf dan moet gaan doen.
Als het dan mis dreigt te gaan dan is de reflex (van de voormalig creatief) om het weer zelf te gaan doen.
Als manager van creatieven wordt het je werk om te beoordelen of andermans ideeën goed in elkaar zitten en hoe hun creativiteit kan verbeteren. Het gaat er niet meer om hoe jij het zou doen.
Ik zie mensen als persoon en ga er vanuit dat ze iets vets willen maken. Hoe ze dat doen maakt me niet uit, ik ga ze niet in de weg staan.
Creatieven zijn vaak nog een tikkie onzekerder dan gewone mensen. Iedereen heeft een mening over iets wat jij gemaakt hebt. Bijna alles is niet goed genoeg en soms is het vet. Je moet leren je onzekerheid voor je te laten werken.
Feedback is een leermoment, niet een goed/afkeur moment. Niemand zegt tegen je of je het goed doet of niet. Dus moet je zelf zeggen dat je het goed hebt gedaan.
Ik twijfelde ook wel of ik creatief directeur kon zijn. Maar ik besloot dat als ik hier zit, dan moet ik het ook doen.
In het Engels heb je voor onzekerheid 2 woorden: unsure en insecure. We moeten ons veilig voelen in het niet weten. Pas door te erkennen dat we het niet weten kunnen we het echt gaan oplossen.
Er zijn signalen genoeg buiten je werk om te zien of je nog op je plek zit. Ik vlakte emotioneel af, ik had nog geen hele concrete dingen op de zaak, maar werd minder leuk als persoon thuis.
Ik raakte m'n speelsheid kwijt. En als ik dan moet kiezen, doe mij dan maar die speelsheid en avontuur.
Ik had het besluit genomen. En ook al was de timing om aandelen te verkopen slecht, achteraf dacht ik wel "Nou en." Wachten op het goede moment was geen optie.
Na het besluit viel de verantwoordelijkheid weg en met die afstand was alles helderder. Ik zou zo graag willen dat je dat vooraf kan faken.
Veel bureaus blijven steken op 25 man omdat ze zich niet serieus nemen als bedrijf en bijvoorbeeld het leidinggeven aan creatieven niet optimaal doen.
Om te groeien, moet de stijl van het bedrijf (van bijvoorbeeld ontwerpen) een stijl op zichzelf zijn en niet de stijl van de oprichter; anderen moeten die stijl ook kunnen doen. Zo kan de oprichter zichzelf uit de projecten werken en dan kan het schalen.
Om door te groeien over de 25 medewerkers moeten de medewerkers kritisch mogen gaan zijn op de (in)richting van het bedrijf. Zij moeten uiteindelijk de overhand krijgen.
Veel dingen die je in het begin van het bedrijf doet leggen de basis voor hoe het bedrijf zich gaat vormen.
Ondernemers denken vaak onterecht dat alle medewerkers alles willen wat zij ook willen.
Stuur mensen waar je nieuwsgierig naar bent gewoon een berichtje om af te spreken. Vinden ze altijd leuk!
Zodra je je held ontmoet kom je erachter dat het gewoon mensen zijn.
Links
Bureaus: Youngworks - Han Snel - Gardeners - FX Design - Lightyear
John op Frankwatching - Heb je creatief leidinggevenden in je team? Doe dit dan alsjeblieft niet
Boek: Edith Eger - Choice