Te Gast bij De Gebakken Peren
Moet je dit doen? Misschien. Maar laat me je vertellen wat degenen die je voor gingen zeggen. En misschien wil je al heel graag, laat me dan ook vertellen waar ik naar zoek en hoe en wat.
Reacties
LEUK
Allereerst, m'n gasten vinden het leuk en verlaten de studio weer met gepaste trots.
Ik luister met oprechte aandacht naar je verhaal en beoog een waardig portret af te leveren. Dat voelen de gasten.
Freek zei: "De zorgvuldigheid waarmee je werkt is als een warme deken."
Lucas zei: "Het een bestaat niet zonder het ander. Er is pas een echte uitwisseling en een goed verhaal als er ook een goede interviewer is. Jij hoort echt wat ik wil zeggen en kan goed herhalen, teruggeven of eigen inbreng geven."
Of posts van Charlotte, Tom, Maaike, John en Melissa over hun plezier in het gesprek en trots erover.
Ik heb zelfs een keer brownies opgestuurd gekregen van de gast na afloop. Just sayin’.
PROFIEL
Daarnaast, mensen beluisteren het, wat op verschillende manieren terugkomt.
Het functioneert als een profile in een magazine, als een TEDx talk. Freek merkte dat mensen "voorbereid" een kennismakingsgesprek in gingen waardoor ze meteen een stap verder konden starten.
Wendy kreeg van een designer die ze had aangenomen op z'n eerste dag een schommel cadeau voor op de studio! Omdat hij gehoord had dat ze dat altijd al wilde.
Joris kreeg nieuwe aanvragen voor werk omdat mensen hem zijn verhaal hoorde en realiseerden dat ze met iemand als hem wilden werken.
Enkele gasten meldden achteraf dat hun ouders hen nu beter begrijpen!
SCHERPTE
Sommige helpt het hun eigen verhaal scherper te krijgen.
Ik doe m'n best het beste van jou naar voren te laten komen. Ik help je te shinen. Ik vraag ook door. Ik zoek naar het menselijke.
Jip zei: "Ik leef in deze brei. Dus de concrete lessen die jij eruit haalt, maakt mij duidelijk wat we zouden moeten delen."
Freek's marketingmedewerker was helemaal blij met alle lessen. Dat vulde in een keer hun marketing calendar. (fun fact, zij is later ook mij gaan helpen. Shout out to Annemarthe. Vraag haar voor marketinghulp!).
Melissa ervaarde na het interview zo’n overzicht van haar reis tot nu toe.
Een goed verhaal maak je samen. Vertel maar en ik spot de les wel.
Naar wie zoek ik?
Ondernemers. Van kaliber. Maar herkenbaar voor de luisteraar.
Met de intentie iets goeds te doen met hun werk. Zelfbewustzijn.
Bereid om bevraagd te worden. Openhartig te praten over wat er goed ging, maar ook over hoe het was voor hen toen het helemaal misliep.
Een oprecht openhartig gesprek. Je laten verrassen. Geen vooraf geplande strakke presentatie.
Voor wie
Jij bewijst je mede-ondernemers, je peers in deze transitie, een dienst.
Een gesprek waar andere ondernemers van leren, inzichten uit opdoen en geïnspireerd door zijn, natuurlijk.
Maar meer nog, een gesprek waar ze zich in herkennen; waardoor ze zich gesteund voelen; of zich voelen alsof ze samen in de boot zitten.
Een gesprek dat onbewust zorgt voor meer kalmte en helderheid bij hen.
Hoe en wat
De structuur is meestal 1) De levensreis tot het ondernemen, 2) Hoe is het gestart en waar ben je tegenaan gelopen? en 3) Hoe gaat het nu en wat zijn je toekomstdromen?
Paar vaste nummers: 1) Boek/Docu/Filmtips, 2) Wat is er volgens jou nodig om tot een écht duurzame samenleving te komen?
We blokken 2 uur. Want een goed gesprek heeft ruimte nodig. Het gesprek en de aflevering zelf is meestal zo’n 1-1,5 uur.
We zitten in een professionele studio (De Podcast Garden). Want een goed gesprek verdient goed geluid.