53. Bartel Geleijnse van The Colour Kitchen over verantwoordelijkheidsgevoel en zelfzorg; over harde kaders en zacht op de mens; over intrinsieke motivatie, loyaliteit en een doorstart.
In deze aflevering is Bartel Geleijnse te gast. Bartel is oprichter van The Colour Kitchen. In hun eigen restaurant en in verschillende locaties voor bedrijfscatering, geven zij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt - ofwel ongekend talent - een kans door ze op te leiden tot horecaprofessionals.
In dit gesprek hebben we het over de dualiteiten van een hard normbesef en zachtheid, van verantwoordelijkheidsgevoel en zelfzorg, en van voorspelbare orde die veilige kaders voor ontwikkeling creëren. En we hebben het over dat duurzaam ondernemen óók is om goed voor jezelf en de financiële reserves van je bedrijf te zorgen; en over intrinsieke motivatie, loyaliteit, volhouden en terugkomen.
52. Mark Laagewaard van CrowdAboutNow over het belang van ondernemers en sociale cohesie, de lange adem, en leiding geven vanuit nederigheid.
In deze aflevering is Mark Laagewaard te gast. Mark is oprichter van CrowdAboutNow. Een crowdfundingplatform voor ondernemers die willen doorgroeien maar dan onafhankelijk van de druk van een bancaire lening of een investeerder. Dat doen ze door een stapje verder te gaan dan simpelweg een tool om geld over te maken. Maar ze helpen ondernemers hun verhaal scherp te krijgen en het versterken van de community van de ondernemer. Maar liefst 7 oud-gebakken peren hebben via hen succesvol crowdfunding opgehaald.
51. Manon en Raoul Becher van Starters4Communities over impact maken in je carrière, over het meebewegen met de tijd, en het herbalanceren van de rolverdeling terwijl je groeit.
In deze aflevering zijn Manon en Raoul Becher te gast, broer en zus. In een tijd waar starters moeilijk aan een baan konden komen, en al helemaal niet een baan met betekenis, startte Manon Starters4Communities. Daarna haalde ze al gauw Raoul erbij. Starters4Communities is een springplank voor veranderaars. Door middel van programma’s helpen zij starters en young professionals om meer impact te maken in hun carrière, of zelfs een bedrijf te starten dat impact maakt.
50. Hoe gaat het met de speelplaats voor ideeën VOGELFREI van Joris Roovers, en de droom voor een winkel voor HUSK Ceramics van Suzan Becking?
In deze aflevering wederom, niet één gast, maar twee oud-gasten. Joris Roovers van Vogelfrei en Suzan Becking van HUSK Ceramics. Bij beiden is de afgelopen twee jaar enorm veel gebeurd. Wat doe je wanneer het pand dat je zoekt niet te krijgen is? Dan bouw je het zelf. En wat doe je als een partnership waar je zo blij mee was knapt? Dan zet je zelf een winkel neer.
49. Hoe gaat dat nu met remote werken van Jip de Ridder van CommonEasy en het overdragen van het eigendom van het bedrijf van Charlotte van Bord&Stift?
In deze aflevering een experiment. Niet één gast, maar twee oud-gasten. Jip de Ridder van CommonEasy en Charlotte van Leeuwen van Bord&Stift. Bij beiden is de afgelopen twee jaar enorm veel gebeurd. En ik wilde eens inchecken hoe het ervoor stond, omdat ik denk dat dat mooie aanvullingen zijn op de eerdere afleveringen. Over hun ervaring met remote werken en holacracy.
48. Niels Klabbers van TeamQ14 over extra goed zorgen voor mensen in een industrie die van het snelle gaatjes vullen is, en leidinggeven zonder de baas te willen zijn.
In deze aflevering is Niels Klabbers te gast. Niels is oprichter van TeamQ14, een uitzendbureau met échte aandacht voor de mensen. In dit gesprek hebben we het over je bedrijf vormgeven om het beste voor de mens te doen ipv te optimaliseren voor de winst; over blijven rennen totdat het gelukt is, en hoe je er dan ook voor zorgt om af en toe rust te nemen; en over leren als directeur hoe je je medewerkers in hun kracht kunt zetten.
47. Per Vonk van Mesjokke over blijven doorzetten wanneer je de markt voor bent, perfectionisme en realisme en écht lekkere chocola.
In deze aflevering is Per Vonk van Mesjokke Chocolade te gast. Mesjokke maakt specialty chocola, gemaakt van cacaobonen van kleine coöperaties waar ze direct contact mee hebben. Zij kunnen dus garanderen dat het daar snor zit. Daarnaast doen ze elke stap in het productieproces helemaal zelf. Bean to bar, zoals dat heet. Zoals ze zelf met recht zeggen “Absurd lekkere & eerlijke chocola.”